Dzięki e-learningowi kontynuacja kształcenia może odbywać się niemalże w czasie rzeczywistym. Co jednak w momencie, kiedy do przeprowadzenia kursu, dokucza brak dobrze wyposażonej komputerowni? Jakich narzędzi użyć, aby maksymalnie ułatwić pracę? Jak pokonać barierę sprzętową? Na te pytania odpowiada mgr inż. Piotr Jabłoński.
Zajęcia on-line. Opinie ekspertów
Dziś posiadanie komputera i smartfona z dostępem do internetu jest praktycznie podstawowym wyposażeniem w każdym domu. Dzięki temu, w zaistniałej sytuacji na świecie, uczelnie mają możliwość przeprowadzać zajęcia on-line. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oficjalnie rozpoczął kształcenie zdalne.
W drugiej odsłonie poradnika wyjaśniamy jak pokonać barierę sprzętową i jakich alternatywnych rozwiązań użyć.
mgr inż. Piotr Jabłoński
Informatyk na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, Sekcja ds. Informatyzacji, Studio Telewizyjne i Radiowe
Jak pokonać barierę sprzętową?
Oprogramowanie, z którego korzystamy na WNPiD udostępniane jest dla studentów, do celów edukacyjnych, za darmo. Pozwala to wykonywać
zadania nawet na prywatnym laptopie.
Pakiet Adobe dla studentów
W przeszłości największym problemem z którym spotykali się studenci Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM był dostęp do programów z pakietu Adobe. Nawet dla studentów dla celów edukacyjnych jest płatny, a jego cenę nie można nazwać niską.
Jednak obecna sytuacja na świecie nie pozostała niezauważona przez firmę Adobe i udostępnili oni dla naszych studentów bezpłatnie pakiet Adobe. Tak więc nawet wymagające zadania mogą być zrealizowane na prywatnym sprzęcie. Final Cut Pro X również jest dostępne dla studentów na 90 dni za darmo.
Co w momencie, kiedy nasz prywatny sprzęt nie jest dostosowany do pracy na profesjonalnym oprogramowaniu?
Czasami posiadany sprzęt może być niewystarczający do szybkiej pracy z wymagającymi programami – musimy wtedy uzbroić się w większą dawkę cierpliwości. Oto moja wskazówka:
Powyłączajmy inne programy (przeglądarki internetowe, programy z pakietu Office365). Czasami pozwoli to zwolnić sporą część zasobów, szczególnie pamięć RAM, która dla programów z pakietu Adobe jest niezwykle istotna.
Zdalna praca grupowa
Studenci WNPiD mają dostęp do pełnych wersji (instalowanych na komputerze) programów z pakietu Office (Word, Excel, PowerPoint, itd), które pozwalają na bezproblemową prace z dokumentami i współpracę, także z wykładowcami. Dzięki chmurze o365 można pracować nawet jednocześnie nad dokumentami.
Jest to ogromne ułatwienie przy projektach grupowych, gdzie można jednocześnie tworzyć treści albo korektę językową w projekcie, bez potrzeby wysyłania plików na maila czy przez Facebooka.
Alternatywa dla płatnego oprogramowania
W przypadku programów, dla których producent nie przewidział udostępnienia za darmo wersji dla studentów, prowadzący powinien pozwolić wykonywać zadania na alternatywnych programach, o ile oczywiście takie istnieją.
Czasami jednak przedmiot dotyczy nauki konkretnego pakietu oprogramowania, bądź wykładowca uzna że nauka zdalna nie jest w tym przypadku efektywna – w takich przypadkach pozostaje poczekać aż zajęcia zostaną wznowione i będzie możliwość bezpośrednich spotkań z prowadzącym.
Lista darmowych programów przydatnych do pracy zdalnej
Programy do komunikacji wideo ze studentami/uczniami:
- WebEx
- Zoom
- Skype
Programy do montażu filmów:
- DaVinci Resolve 16
- HitFilm Express 12
- Luminar3
- Photoshop online (darmowa wersja)
- GIMP
Programy graficzne:
Do pracy „w chmurze” Google całkowicie za darmo udostępnia tworzenie:
Stanowi to ciekawą alternatywę dla pakietu Office, zwłaszcza jeżeli pracujemy grupowo, a nie mamy dostępu do tego pakietu. Wówczas każdy z uczestników projektu może dodawać i edytować zawartość projektu w tym samym czasie. Jedyny warunek, jaki należy spełnić, to utworzyć/zalogować się do konta Google.
Inne aplikacje ułatwiające organizowanie pracy (także na smartfona):
- Trello – „tablice, listy i karty Trello umożliwiają organizację i szeregowanie projektów w przystępny, elastyczny i praktyczny sposób„
- Todoist – menedżer zadań, który w łatwy sposób pozwala przenieść zadania z głowy na listę rzeczy do zrobienia
- Sticky Notes – „pozwala tworzyć notatki, wpisywać, pisać odręcznie lub dodać obraz, dodać formatowanie tekstu, przykleić je na pulpicie, swobodnie je na nim przenosić, zamknąć je na liście notatek i synchronizować między urządzeniami oraz aplikacjami, takimi jak OneNote”.
Sprzęt na wyciągnięcie ręki
Niektóre zajęcia mogą wymagać użycia nie tylko profesjonalnego oprogramowania, ale także dobrego sprzętu. Nie powinniśmy się martwić. Na czas zawieszenia zajęć profesjonalne aparaty fotograficzne możemy zamienić na aparaty komórkowe, specjalistyczne mikrofony – na wbudowane dyktafony w smartfonach.
Większość aparatów wbudowanych w smartfony pozwala z łatwością przełączyć się na tryb manualny, podobny w konstrukcji do tego, jaki spotkamy w profesjonalnych aparatach fotograficznych. Możemy samodzielnie ustawić wartość przysłony i czułość ISO. Następnie zdjęcie można poddać postprodukcji w darmowej aplikacji Lightroom Mobile.
Praca w trudniejszych warunkach rozwija kreatywne myślenie. Potem, gdy weźmiemy do ręki profesjonalny sprzęt, nie będzie wydawał się taki trudny w obsłudze.
Podobał Ci się ten artykuł?
To nie wszystko! W pierwszej odsłonie poradnika eksperci wyjaśniają, jak dobrze zaprojektować kurs on-line i jak przygotować się do wideokonferencji.
Pakiet wskazówek
Wszystkie wskazówki ekspertów dotyczące kształcenia zdalnego zebraliśmy w całość i przygotowaliśmy PDF’a, który można mieć zawsze pod ręką.Wystarczy zapisać się do naszego newslettera i sprawdzić maila!