Nastroje maturzystów przed maturami
Pandemia wpłynęła negatywnie niemal na każdą dziedzinę naszego życia. Większość z nas zapewne nadal nie przyzwyczaiła się do panujących warunków i obostrzeń. Zamknięci w domach, odseparowani od bliskich, zmuszeni do pracy i nauki zdalnej – nie mamy możliwości prowadzenia normalnego trybu życia. Jedną z najbardziej poszkodowanych grup społecznych jest młodzież licealna. Matura tuż za rogiem! Jak sytuacja w kraju wpłynęła na maturzystów? Jak uczniowie radzą sobie z przygotowaniami do egzaminu dojrzałości? Na te i inne pytania odpowiedzieli tegoroczni maturzyści z Bydgoszczy i Poznania.
Ze względu na zdalne nauczanie, eksperci ministerstwa postanowili dopasować zdawanie matury do pandemicznej sytuacji i wprowadzić trochę zmian. Tak jak to było w zeszłym roku, tak i w tym, odbędzie się ona jedynie w formie pisemnej, a obowiązkowy dotąd wybór przynajmniej jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym został wycofany. Oprócz tego, na egzaminie poprawkowym, wbrew różnym spekulacjom, nadal nie będzie matury ustnej. Kolejne przekształcenie dotyczy pisania tekstu z języka polskiego na poziomie podstawowym, mianowicie uczeń będzie miał do wyboru trzy tematy zamiast dwóch, w tym dwie rozprawki i interpretację tekstu poetyckiego.
Jak do tych zmian odnoszą się uczniowie?
Tymoteusz z Poznania wspomina, że bez ułatwień byłoby dla niego dość trudno. Nie zalicza się on do osób, którzy samodzielnie biorą się do pracy, bez nacisku z góry. E-lekcje nie są złe, jednak bezpośredni kontakt jest niezastąpiony. Systematyczne zajęcia są dla niego ważne, gdyż mobilizują do nauki. “Wolałbyś siedzieć w ławce czy jednak wybierasz komputer?”. Zdecydowanie wygrywa tradycyjny sposób nauczania. Na pytanie “jakie widzisz zalety nauki online?”, odpowiedział “jedynie elastyczność w czasie”. Julia z Bydgoszczy odnosi się do maturalnych zmian w sposób neutralny.
Jak wyglądają przygotowania do egzaminu w wyjątkowych czasach?
Uczniowie wskazują na niezbędne w przygotowaniach korepetycje pozaszkolne i dodatkowe konsultacje ze strony nauczycieli. Dzięki nim porządkują swoją wiedzę, a także uzupełniają braki, wywołane początkowym, nieumiejętnym korzystaniem przez nauczycieli z narzędzi wspomagających nauczanie online. “Na poczatku, wiadomo, każdy musiał zaznajomić się z nową rzeczywistością i spróbować przystosować, stąd te braki z drugiej klasy liceum” – mówi Tymoteusz. Uczennica z Bydgoszczy jednak podkreśla, że wygodniej jest się uczyć w domu, nie potrzebuje konkretnej mobilizacji i woli przygotowywać się sama. Korzysta z pomocy swoich nauczycieli, ale także wypełnia arkusze i uczęszcza na płatne kursy online z rozszerzanych przedmiotów. Według niej, pandemia nie wpłynęła w znaczny sposób na organizację jej pracy, wręcz przeciwnie. “W domu nic mnie nie rozprasza, nie muszę wcześniej wstawać i marnować czasu na dojazdy. Otwierając komputer, skupiam się w 100% na tym, co muszę zrobić. Dla chcącego, nic trudnego” – mówi Julia. W tej sytuacji istotne jest również podejście nauczyciela oraz jego dostosowanie do takiego nauczania. Zarówno Julia, jak i Tymoteusz przyznali, że pedagodzy są odpowiednio zaznajomieni z systemem online.
Czy pandemia wpłynęła na nastawienie? Zwiększyła stres?
Co roku, przedmaturalny stres ogarnia większość maturzystów. Mówi się, że “wszystko zależy od nastawienia”. Jedni przekraczają próg szkoły z uśmiechem, innym drżą ręce na samą myśl. Jak to jest w dobie pandemii? Maturzyści śmiało stwierdzają, że teraz trzeba się spiąć i solidnie powtarzać opanowany materiał. Najwyższy czas na wypełnianie arkuszy z poprzednich lat, czytanie streszczeń i pisanie przykładowych rozprawek. Emocje należy odłożyć na bok. Mimo pandemii, humory dopisują, a przyszli studenci nie odpuszczają.
Po rozmowie z uczniami liceów i techników wywnioskowaliśmy, że pandemia nie pomaga, ale także nie przeszkadza na tyle, aby sobie nie poradzić z nauką do egzaminu maturalnego. Pomimo uciążliwych warunków i lekcji odbywających się przez platformy internetowe, maturzyści są bardzo dobrze obeznani w niecodziennej sytuacji. Przygotowania zależą także od indywidualnego podejścia i zorganizowania. Korzystając z osobnych spotkań dydaktycznych, zaproponowanych przez nauczycieli, uczniowie mają duże szanse na zdanie matury z wysokimi wynikami.
Wszystkim tegorocznym abiturientom życzymy połamania długopisów na egzaminach! Mamy nadzieję, że w końcu zobaczymy się w murach WNPiD!
Zdjęcia: pexels