Lata tradycji
Wszystko zaczęło się od wizji trzech pasjonatów motoryzacji, którzy zdołali przekonać do swojego pomysłu władze półwyspu. Pierwszy wyścig w Makau, na ulicznym torze Guia rozegrano w 1954 roku i przedsięwzięcie od razu okazało się sukcesem. Z tego powodu w kolejnych latach regularnie modernizowano infrastrukturę, tak aby całość wyglądała jeszcze bardziej profesjonalnie.
Harmonogram weekendu wyścigowego z czasem coraz bardziej się rozszerzał. Do Makau zaczęli zjeżdżać motocykliści, a z biegiem kolejnych lat dodatkowe serie juniorskie, takie jak GT i WTCC.
Wyzwania Guia Circuit
Każdy kierowca ma taki tor, na którym chciałby przede wszystkim wygrać. Wielu zawodników wymienia na pierwszym miejscu właśnie tor Guia. Obiekt ten jest ogromnym wyzwaniem nie tylko dla nich, ale również dla zespołów. Arena zmagań składa się z dwóch diametralnie różniących się części.
Stęskniliście się za Guia Circuit? Tak wygląda okrążenie po tym magicznym torze. On-board pochodzi z 2015 roku, a kierowcą jest Charles Leclerc #f1pl #viaf1 pic.twitter.com/FO8MNF968N
— Kuba Mikołajczak (@JakubAjczak) November 4, 2023
Końcówkę trzeciego sektora wraz z początkiem pętli pokonuje się na pełnym gazie. Od zakrętu Lisboa, gdzie trzeba uważać, żeby nie przestrzelić hamowania, rozpoczyna się techniczna partia toru. W niej kierowcy muszą uważać na wiele ślepych zakrętów, a także końcową agrafkę. Za ciasne wejście w nią może doprowadzić do całkowitego zablokowania toru. Nie wolno także zapominać o dość dużej różnicy poziomów, którą widać zwłaszcza w drugim sektorze.
Formuła 3, czyli danie główne GP Makau
Najważniejszym wyścigiem w czasie weekendu jest bez wątpienia rywalizacja F3. Po raz pierwszy klasa ta pojawiła się na torze Guia w 1983 roku, kiedy zastąpiła Formułę Pacific. Nowy rozdział w historii tego wyścigu zdominował Ayrton Senna. Legendarny Brazylijczyk nie jest jedynym kierowcą, który wygrał zmagania „w bardziej ekstremalnej” wersji Monako, a później święcił triumfy w F1. Na liście chwały znajdują się również m.in. bracia Michael i Ralf Schumacherowie, David Coulthard, czy też Takuma Sato.
3-krotnie w Makau startował również Robert Kubica. Polak w sezonach 2004 i 2005 zajmował w legendarnym wyścigu 2. pozycję. Ponadto raz okazał się najlepszy w kwalifikacjach.
Just because is Macau Race week.... this was Macau 2005 - restart 2 laps to go. Kubica was P1, I was P2 & Vettel P3. pic.twitter.com/qztg3tWBh7
— Lucas Di Grassi (@LucasdiGrassi) November 14, 2018
Eksperci niemalże jednym tchem sądzą, że największą niespodziankę w historii imprezy sprawił Keisuke Kunimoto. Mało znany Japończyk zameldował się pierwszy na mecie w 2008 roku. Sukces ten jednak przez pewne zawirowania polityczne nie umożliwił mu odpowiedniego rozwoju kariery.
W zeszłym sezonie z kolei na torze w Makau triumfował Brytyjczyk Luke Browning. Junior Williamsa stał się 13-tym debiutantem w historii, który okiełznał tor Guia. Ponadto ośmiu zawodników zdołało 2-krotnie z rzędu stanąć na najwyższym stopniu podium.
Spore wypadki
Kraksy są nieodłącznym elementem tego wydarzenia. W 2018 roku świat obiegły przerażające nagrania z wypadku Sophii Floersch. Niemka po kontakcie z rywalami dosłownie wyleciała poza tor. Cudem doznała tylko urazu kręgosłupa, bo całość mogła skończyć się znacznie bardziej tragicznie. Wcześniej, bo w sezonie 2011 do szpitala odwieziono Kevina Magnussena, który zahaczył o siatkę okalającą tor.
Terrifying!
— Herald Sun Sport (@heraldsunsport) November 18, 2018
A crash in the Formula 3 Macau Grand Prix has to be seen to be believed. Early reports suggest everyone involved survived. pic.twitter.com/jc4TXOdNn0
W minionym sezonie poważny wypadek miał Paul Aron. Bolid Estończyka został niemalże przepołowiony na pół w środkowej części toru. Aktualnemu kierowcy Formuły 2 na szczęście nic się nie stało.
Rewolucja na sezon 2024
W tym roku dojdzie do zmian w wielu aspektach. Zamiast kultowej Dallary F3 2019 ujrzymy bolidy Formuły Regional, które są maszynami o homologacji F3. Nie od dziś wiadomo, że w mistrzostwach FRECA manewry wyprzedzania są wręcz niemożliwe. Kierowcy z tego powodu wyrazili swoje niezadowolenie. Niemniej dzięki tej roszadzie z pewnością wymiesza się stawka. Z tym od sezonu 2019 był problem, ponieważ poprzez wprowadzenie bolidów FIA Formuły 3, lokalni zawodnicy stracili w zasadzie możliwość startu. Teraz jednak można powiedzieć, że każdy znajdzie coś dla siebie, bo swój zespół wystawią Japończycy.
Ponadto zmieniona zostanie nazwa wydarzenia. Puchar Świata F3 zostanie zastąpiony przez Puchar Świata Formuły Regional.
Kto może pokusić się o wygraną?
Tegoroczna stawka GP Makau jest naprawdę ciekawa. Oliver Goethe ma na swoim koncie start w F2, a wkrótce dołączy do niego Dino Beganovic. Mattia Colnaghi z kolei kilka dni temu zapewnił sobie tytuł mistrzowski w hiszpańskiej F4. Na poziomie włoskim równych nie miał sobie Freddie Slater. Alex Dunne i Noel Leon mają za sobą całkiem udany sezon w FIA Formule 3, a Ugo Ugochukwu miał okazję zapoznać się z torem Guia w sezonie 2023. Nie zapominajmy również o wicemistrzu FRECA, a więc Finie Tuucce Taponenie.
Na papierze wydaje się, że to właśnie ci zawodnicy mogą walczyć o wygraną. Historia jednak pokazała wielokrotnie, że nieoczywiste nazwiska mogą również sporo namieszać. W 2019 roku GP Makau padło łupem Richarda Verschoora. Holender podczas głównego sezonu FIA F3 nie stanął ani razu na podium, a na torze Guia ograł każdego.
Format weekendu GP Makau
Pierwsze jazdy zawodnicy mają zaplanowane na czwartek. Najpierw odbędzie się trening, a później pierwsza sesja kwalifikacyjna. W piątek schemat jest ten sam. Z dwóch czasówek liczy się najlepszy czas. Co ważne determinuje on kolejność do sobotniego wyścigu kwalifikacyjnego. Ten trwa 2/3 dystansu głównego wyścigu, a wyniki z niego ustawiają kolejność do właściwych zmagań. Od kilku lat główne GP Makau liczy 15 okrążeń.
Plan:
Czwartek, 14.11.2024r.
FP1 – 02:15 – 02:55
Q1 – 08:25 – 09:05
Piątek, 15.11.2024r.
FP2 – 02:20 – 03:00
Q2 – 07:55 – 08:35
Sobota, 16.11.2024r.
Wyścig Kwalifikacyjny — 08:30 (10 okrążeń lub 60 minut, ostatni wyścig dnia, po Pucharze Świata GT)
Niedziela, 17.11.2024r.
Wyścig Grand Prix — 08:30 (15 okrążeń lub 60 minut, ostatni wyścig dnia)
Czytaj też: https://flesz.amu.edu.pl/aktualnosci/mecz-na-ktory-czeka-kazdy-lech-poznan-legia-warszawa/
Obserwuj nas na YT! https://www.youtube.com/@makingofFlesz